Pika
Veteraani
|
Post by Pika on May 6, 2022 22:44:28 GMT 2
Heippa! Olen tyhjien päivieni tylsyyttä täyttänyt tekemällä uutta rotujärjestöä, vPAKYa, joka on uusi virtuaalinen paimenkoirayhdistys. Oon suunnitellut, että rotujärjestö pitäisi laatuarvostelua omille roduilleen ja kaipaankin nyt ideoita! Ajatuksena ois, että tietty osa-alue arvostellaan pisteittäin ja lopuksi ns. kokonaisarvosanan/arvion saa niillä pisteillä, jos yhtään aukesi idea. Myös ajatuksena olisi saada kaikille koirille sanallinen arvio. Eli siis kysymykseen: mistä pisteitä jaetaan? Mihin sun mielestä virtuaalikoiran sivulla tulisi kiinnittää huomiota ja mistä se voisi saada pisteitä? Kaikki idikset tähän topiciin
|
|
nessu
Veteraani
|
Post by nessu on May 7, 2022 13:53:23 GMT 2
Tästä laatiksesta ollaan puhuttu ainakin tuolla virtuaalikoirien discordissa, Sienna vissiin on eniten ollut mukana siinä niin kannattaa häneltä varmaan kysyä enemmän!
|
|
|
Post by Sienna on May 7, 2022 19:52:57 GMT 2
|
|
|
Post by Dee on May 8, 2022 7:37:14 GMT 2
Ooooh kuulostaa mahtavalta, paimenkoirafanina liputan ehdottomasti tän puolesta!
Kun kerran on tulossa myös kaikille roduille avoin laatuarvostelu, niin ehkä tän paimenkoiralaatiksen pisteytys voisi keskittyä enemmän paimenkoe- tai ascakoetuloksista palkitsemiseen? Jos laatiksen pisteytykseen tulisi jonkinlainen rakenneosio, voisi siinä koiran rodunomaisuuden lisäksi mahdollisesti keskittyä siihen, kuinka hyvin se rakenteeltaan vaikuttaisi sopivan paimennukseen? En tosin sitten tiedä, kuinka vaikeaa tällaista olisi kuvien perusteella arvioida...?
Musta on myös aina ollut mahtavaa lukea virtuaalikoirien sivuilta tekstejä, oli se sitten luonne tai vaikka päiväkirjamerkintöjä. Tää on kuitenkin ikävän harvinainen näky nykyään... Olisi siis musta kiva, jos tekstienkirjoittelumotivaatiota nostamaan laatis antaisi pisteitä myös erilaisista teksteistä koiran sivuilla: luonne (jossa voitaisiin palkita ihan vaan tekstin pituuden ja laadun lisäksi myös luonteen rodunomaisuudesta ja sen sopivuudesta juuri paimentavalle koiralle...?), päiväkirjamerkinnät jne.
Toki näkisin senkin toimivan jotenkuten, että vPAKY:n laatiskin arvioisi koiraa enemmän yleisellä tasolla eikä arvostaisi paimennusta vaikkapa tokoa enemmän, kun paimenkoirat ovat kuitenkin usein niin monipuolisia harrastuskoiria. Toisaalta taas pisteytyksen ei olisi mun mielestä hyvä olla liian samanlainen Siennan kehittelemän VKL:n kanssa, koska olisi vähän tylsää jos molemmissa pärjäisi hyvin samoilla kriteereillä ja saisi kuitenkin eri tittelin.
EDIT // Hei ja ehkä laatuarvostelussa voisi saada lisäpisteitä vPAKY:n järjestämistä kisoista?
|
|
Pika
Veteraani
|
Post by Pika on May 8, 2022 10:38:41 GMT 2
Kiitos, huippuja ideoita ja käytän näitä ehdottomasti suunnittelussa!
|
|
|
Post by emine on May 8, 2022 15:28:10 GMT 2
Mä autan tän kanssa mielelläni jos tarvii! Olis kiva saada kyllä kaikille roduille laatuarvostelua.
|
|